Așadar, am și discutat despre modul în care au fost create platformele de crowdfunding, cum funcționează și care-i „esența” pentru societate. În medie, pe site-urile americane de crowdfunding, oamenii, în timp ce-și savurează cafeaua de dimineață, verifică la fel și ideile ce apar pe diverse platforme și în așa mod, îi susțin pe cei care i-au impresionat și care cred ei că ar avea nevoie de ajutor. Europenii, în timpul său liber, verifică în Facebook paginile care au fost făcute prin „share” și donează fie cinci, fie cincizeci de euro. Pe de altă parte, cei din est treptat „gustă” din aderarea la crowdfunding, învățând să pronunțe corect cuvântul și, în același timp, în cel mai firesc mod posibil donează în favoarea ideilor extravagante sau încercărilor cu caracter social.
În general, majoritatea încă par a fi intangibili la ideea sistemului de crowdfunding și, departe de voința de a investi în acea idee care va aduce beneficii concrete pentru societate. Ce-ar fi să vedem cum stau lucrurile în Moldova? Încă cu un an în urmă, puțini au putut răspunde la întrebarea „Ce este crowdfunding-ul?”
Cu toate acestea, Internet-ul își face treaba și oamenii învață nu numai despre existența unei finanțări naționale, dar chiar și să doneze pe o platformă care vizează colectarea de fonduri pentru Republica Moldova. Crearea unei de platforme de crowdfunding nu este o tentativă tocmai ușoară; care totuși, in pofida tuturor obstacolelor – a fost încununată cu succes de către Guvern24, care a devenit deja bine-cunoscută în societatea moldovenească.
Apariția unei platforme de crowdfunding, fapt care va ajuta rezidenții Moldovei împreună a pune în aplicare mesajul de colectare in grup, în numele prosperității întregii societăți.
Acestea fiind spuse, afirmăm că ideile comunitare au devenit proiecte de succes și câștigă tot mai mult teren pe platforma Guvern24.
Unul dintre exemplele proiectelor de acest gen, este «Hospice Angelus». Pornind de la o idee mică, echipa a crescut amploarea obiectivului final al proiectelor viitoare: de la 1500 – 10000 de euro. Toate cele 3 proiecte au fost scrise de o singură organizație și au fost similare ideologic. Participanții nu doar solicitau bani, dar mai erau implicați activ în promovarea proiectului, ceea ce și explică, în fond, succesul lor. Ei au alergat la maraton, au mers cu bicicletele până la Brașov. Acestea, au fost acțiuni fără precedent, atrăgând atenția societății pentru a strânge bani.
O campanie bună de publicitate pentru a promova proiectul, nu ține doar de a răspândi link-ul în Facebook cu prietenii, însă, mai și vorbești cu oamenii în persoană, revizuind scrisori, încercând să interacționeze cu cei din mass-media, care desigur, au efectul propriu. Autorii acestui proiect au depășit toate dificultățile și tot continuă ascensiunea, câștigând experiență și învățând din greșelile lor din primul proiect la al treilea. De asemenea, au descoperit treptat că limba în care explică esența proiectului, nu părea a fi clară oamenilor și au început să scrie texte în moduri diferite. Aceasta echipă a colectat donații pentru ca îngrijirile paliative să fie accesibile; care au scopul de a ajuta oamenii în ultimele zile ale vieții lor, însă nu toți de la început au prins firul gândului acestei idei deosebite.
Un alt proiect bine cunoscut publicului, „Teatrul Spălătorie”. Este remarcabil modul în care acest teatru independent finanțează ideile lor prin intermediul sistemului de crowdfunding. Publicul lor, de altfel persoane cu simt al artei, apreciaza ideea că ei fac parte din proces și ajuta astfel actorii să-si dea viață operelor sale.
Un alt proiect este „HARMASAR”, acești tipi tineri lucrează la primul album muzical, care va fi lansat în luna octombrie a acestui an. Muzicienii în scurt termen, au colectat fonduri pe platforma Guvern24. Iar acum poate servi drept exemplu pentru tinerele talente din Moldova.
Festivalul «Moldo Crescendo» ne-a arătat modul în care un grup de moldoveni care lucrează în străinătate și se întorc acasă în timpul verii, organizează concerte mari. Fondurile pentru organizarea acestor concerte au fost colectate cu succes, deocamdată pe unica platformă de crowdfunding din Moldova – Guvern24.
Grație eforturilor comune ale oamenilor din țara noastră, locuitorii din satul Costești au lumină pe o strada de 3 km în cadrul proiectului «Iluminare Stradală». Rezultatul pozitiv al unui astfel de proiect generează idei noi, cum ar fi să extindă această inițiativă demnă de admirație.
Succesul proiectului, după cum se știe, se estimează conform sumei colectate. Dacă oamenii susțin ideea însă nu investesc, ci numai o discută în comun cu prietenii – creează doar iluzia succesului. Acest lucru nu înseamnă că ideea este una mai puțin bună. Doar ca este o idee, în care oamenii nu cred și nu sunt gata să investească. Mai jos avem inclus un exemplu bine-cunoscut de preparare a unei salate de cartofi, care a adunat mai mult de 55 de mii de dolari. S-ar părea că este un proiect absolut banal, dar care în mod surprinzator a câstigat simpatia publicului.
Unele dintre proiectele de pe platformă, au primit o susținere intensă în rețelele de socializare: ele au fost „share-uite”, lăudate, lumea parea a fi încântată de mesaj, însă donații aproape nu au fost.
În general, pentru majoritatea proiectelor din Republica Moldova, sunt caracteristice în aceeași măsura și greșelile, și motivele succesului. Pentru a obține victoria trebuie de luptat voinicește și de depus cât mai multa energie. Nu este doar despre a crede în ideea ta, dar să mai ai voința de a nu renunța. Fiecare proiect are și susținători pe de-o parte, și cei cărora le este necesar de a se convinge de beneficiile incontestabile ale ideii, din altă latură. Societatea noastră are o astfel de caracteristică de mentalitate – oamenii așteaptă ca acest lucru să intre în angajamentul guvernului, căci ei nu sunt în măsură să schimbe nimic. “Este deja suficient și faptul că noi plătim taxe” – asta o primim în răspuns când îi întrebăm de ce nu izbutesc în a face donații.
Concluzia și prognoza noastră e următoarea: pe măsură ce avansăm, ne tot convingem că crowdfunding-ul va intra și în societatea moldovenească cu o strategie deosebită, aducând un impact sporit nu doar pentru a lumina străzile din sate, dar și inimile oamenilor.